آخرین اخبار باتری خودرو های الکتریکی

Stellantis در تلاش برای کاهش وزن باتری برای دستیابی به خودروهای الکتریکی سبک تر

این گروه قصد دارد فاصله وزنی بین خودروهای بنزینی و خودروهای برقی را با ترکیبات شیمیایی جدید باتری کاهش دهد.

طبق گزارش جدید، Stellantis قصد دارد وزن باتری را در خودروهای برقی آینده خود به نصف کاهش دهد تا آنها را با خودروهای گازسوز مقایسه کند. برای دستیابی به هدف خود، این گروه با چندین شرکت فناوری باتری کار می کند و در حال بررسی مواد شیمیایی مناسب است.

در افتتاحیه مرکز فناوری باتری Mirafiori جدید در تورین، ایتالیا، ند کوریک، رئیس مهندسی گروه به Autocar گفت که باتری‌های امروزی بسیار سنگین هستند و باتری‌های سبک وزن و بسته‌بندی سلولی کارآمد برای حرکت رو به جلو حیاتی هستند.

باتری‌های لیتیوم یون فعلی یکی از سنگین‌ترین اجزای خودروهای برقی هستند و سنگینی آن می‌تواند بر عملکرد، کارایی و ایمنی تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، وزن باتری GMC Hummer EV به تنهایی ۲۸۱۸ پوند است که معادل هوندا سیویک است.

پیش از این در سال ۲۰۲۳، Stellantis در شرکت باتری کالیفرنیایی Lyten سرمایه گذاری کرد که در حال توسعه باتری های سبک وزن لیتیوم-گوگرد است. این شرکت مستقر در سن خوزه ادعا می کند که هزینه مواد کمتر، کاهش وزن ۶۰ درصدی و مقاومت در برابر فرار حرارتی دارد.

همچنین به حذف نیکل، منگنز، کبالت و گرافیت اشاره کرده است. کبالت اثرات منفی انسانی و محیطی کاملاً مستندی دارد و چندین شرکت در حال دور شدن از آن هستند.

Stellantis همچنین باتری های سدیم یونی را به عنوان جایگزین احتمالی ذکر کرد. CATL یک باتری یون سدیم نسل اول توسعه داده است و ادعا می کند که چگالی انرژی بالا، قابلیت شارژ سریع و پایداری حرارتی بهبود یافته دارد. طبق گزارش ها، خودروساز دولتی چینی چری اولین خودروسازی است که از باتری های سدیم یون (Na-ion) CATL استفاده می کند.

Stellantis که شرکت مادر برندهایی مانند آلفارومئو، رم تراکس، سیتروئن، پژو، جیپ، دوج، کرایسلر و فیات از جمله سایرین است، هفته گذشته فناوری باتری ۴۳ میلیون دلاری خود را در تورین افتتاح کرد.

این گروه با ۸۰۰۰ متر مربع وسعت، ادعا می کند که یکی از بزرگترین مراکز آزمایش و توسعه باتری اروپا است. کارکنان این مرکز بر تست‌های استرس، تست‌های دوام، توسعه و کالیبراسیون نرم‌افزار سیستم مدیریت باتری، و خرابی‌ها از جمله مسئولیت‌های دیگر نظارت خواهند داشت.

برای مشاهده منبع کلیک کنید

 

نیسان قصد دارد با باتری‌های کاملاً جامد ارزان‌تر و بهتر در گروه برتر قرار گیرد

باتری های حالت جامد تا سال ۲۰۲۸ به یک محصول نیسان می آیند و به نظر می رسد چگالی توان، زمان شارژ و قیمت عالی را ارائه دهند.

نیسان روز افتتاحیه نمایشگاه موبیلیتی ژاپن در توکیو را با چهار کانسپت خودروی الکتریکی و یک زبان طراحی جدید جسورانه پر کرد. در حالی که دیدن شرکتی که Leaf را در بهترین حالتش به جهان بازگرداند عالی است، اما تغییر دهنده واقعی بازی ممکن است برنامه توسعه باتری های حالت جامد نیسان (ASSB) باشد.

کازوهیرو دوی، معاون بخش تحقیقاتی نیسان، در حال صحبت در مورد فناوری باتری نوظهوری بود که می تواند به نسل بعدی خودروهای الکتریکی این شرکت اجازه دهد تا جهشی کوانتومی به جلو داشته باشند.

به گفته Doi، تقریباً دو سال پیش اعلام شد، فناوری ASSB می‌تواند خودروهای برقی را متحول کند و طبق گفته Doi، «تقریباً دو برابر چگالی انرژی» باتری‌های فعلی را با عملکرد شارژ سریع‌تر با هزینه کلی پایین‌تر به آنها بدهد. طول عمر بهتر از طریق علم شیمی!

به گفته Doi، متوجه شدیم که چگالی توان بیشتر گزینه‌های بالقوه زیادی را برای برنامه‌ریزان و مهندسان محصولات نیسان و برای «همه انواع خودروها» باز می‌کند. دریافت دو برابر انرژی از هر سلول می تواند برای وسایل نقلیه بزرگ و سنگین – مانند کامیون ها یا وانت ها – با بهبود برد کلی بدون نیاز به افزایش اندازه فیزیکی بسته (پک) مفید باشد. نیسان همچنین گفته است که این باتری ها می توانند زمان شارژ را به یک سوم باتری های معمولی کاهش دهند.

از سوی دیگر، خودروهای اسپورت یا سوپراسپرت ها – مانند مفهوم GT-R-aping Hyper Force – می توانند از بسته های باتری کوچکتر و سبک تر استفاده کنند تا هندلینگ، ترمز و شتاب بهتری داشته باشند.

اما مزایای طراحی و بسته بندی به همین جا ختم نمی شود. Doi همچنین گفت که فناوری ASSB از نظر دما نیز پوشش عملیاتی گسترده‌تری را ارائه می‌دهد. هنگامی که از Doi در مورد نقطه شیرین دما سؤال شد، گفت که باتری ها در”دمای اتاق تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد” شرایط خوبی دارند. در نتیجه، باتری‌های حالت جامد به هیچ نوع سیستم خنک‌کننده اختصاصی نیاز ندارند، به این معنی که محصولات آینده نیسان می‌توانند وزن و پیچیدگی مکانیکی بیشتری را کاهش دهند.

آنها طبق برنامه اعلام شده قبلی نیسان به جلو حرکت می کنند. اولین کارخانه تولید آزمایشی هنوز در راه است تا در سال آینده شروع به کار کند. اولین ارائه خودروی تولیدی ASSB هنوز برای سال ۲۰۲۸ در نظر گرفته شده است.

هنوز بیش از چند ویژگی خاص در بخش مهندسی وجود دارد، به ویژه ایجاد تعادل در ساخت سلول ها برای عملکرد شارژ و دشارژ، و همچنین چرخه عمر باتری به طور کلی.

دوی گفت: “ابتدا باید شیمی را اصلاح کنیم، سپس می توانیم عملکرد هر سلول را تخمین بزنیم.” او گفت که فناوری مبتنی بر گوگرد منیزیم می‌تواند مقرون به صرفه‌ترین باشد و می‌تواند بر عمر چرخه تأثیر مثبت بگذارد.

ب ام و، فولکس واگن و تویوتا و… نیز سرمایه گذاری زیادی در این زمینه تحقیقات حالت جامد و افزایش تولید دارند، اما Doi نسبت به تلاش نیسان خوش بین است و این شرکت را «در گروه برتر» این مسابقه تسلیحاتی خودروی برقی می نامد.

با وجود موفقیت در لیف و عرضه کراس اوور جدید آریا، نیسان گاهی متهم به از دست دادن برتری اولیه خود در کنار رقبایی مانند تسلا می شود. با توجه به اینکه خودروسازانی از چین، کره و حتی ایالات متحده در حال حرکت سریع در عرضه خودروهای برقی هستند، نیسان وقتی برای تلف کردن ندارد.

این شرکت در حال حاضر نشانه های اولیه پیشرفت را نشان می دهد. ماه گذشته، نیسان اعلام کرد که هر خودروی جدیدی که در اروپا عرضه می‌شود، یک خودروی برقی خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ یک انتقال کاملاً الکتریکی در آن منطقه را تکمیل خواهد کرد. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل آن زمان گفت: “جهان باید از ICE  (Internal Combustion Engine موتور احتراق داخلی) عبور کند.” اما مطمئناً سایر خودروسازان نیز در این مسیر مسابقه می دهند.

نتیجه این رقابت هر چه که باشد، به نظر می رسد که باتری های حالت جامد به طور کلی، و احتمالاً حتی فناوری نیسان ASSB به طور خاص، آماده هستند تا خریداران خودروهای برقی را خیلی زود برنده این رقابت باشند.

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.