انواع مختلف منبع تغذیه بدون وقفه (یوپی‌اس)

۱. یوپی‌اس های آفلاین یا Standby

اولین متداول ترین نوع در سیستم های کوچکتر، یوپی‌اس Standby یا Offline است. همان موردی که به عنوان مثال در رایانه شخصی از آن استفاده می کنید.
یوپی‌اس Standby منتظر می ماند تا زمان عملیاتی شدن آن شروع شود و هنگامی که قطعی برق رخ دهد، کنترل آن را به دست می گیرد. این نوع UPS به صرفه ترین یوپی‌اس موجود است.

۲. یوپی اس های line-interactive

در جایگاه دوم UPS Line-Interactive است. این نوع منبع تغذیه بدون وقفه را در زیرساخت های مشاغل کوچک پیدا خواهید کرد.
این نوع بسیار شبیه به یوپی‌اس Standby است اما توانایی تنظیم خودکار ولتاژ به آن اضافه شده است.
به این معنی که منبع ورودی را کنترل می کند و اگر تشخیص دهد ولتاژ کمی کم است یا جهش باعث افزایش بیش از حد آن می شود، می تواند کمک کند.
می تواند از این طریق قدرت برق را کم یا زیاد کند تا خروجی دستگاه های ما ثابت بماند! خیلی هوشمندانه! این نوع UPS به ویژه برای وضعیت افت ناگهانی ولتاژ برق که قبلاً ذکر کردیم، یا افزایش آن بسیار مفید است.

۳. یوپی‌اس های آنلاین تبدیل دوگانه

نوع سوم UPS تبدیل آنلاین دوگانه است.
این نوع UPS کارآمد است زیرا منبع اصلی برق منبع ورودی نیست، بلکه باتری است.
بنابراین هنگامی که قطعی برق داریم، دیگر هیچ سوئیچ انتقالی برای بسته شدن وجود ندارد، به این معنی که دیگر زمان انتقال یا سوئیچ کردن در انواع دیگر UPS ها را ندارید.
وقتی منبع ورودی روشن است، باتری ها به راحتی شارژ می شوند.
این نوع “تبدیل دوگانه” نامیده می شود زیرا منبع ورودی AC را به DC تبدیل می کند و سپس اینورتر آن را برای خروجی به AC تبدیل می کند.
به طور کلی، این مدل از بروز نوسانات و بی نظمی های ولتاژ در منبع اصلی برق شهری در خروجی، با اطمینان بالایی جلوگیری می کند.
اینها متداول ترین انواع UPS موجود هستند. البته انواع دیگری نیز وجود دارد که متناسب با شکل یا عملکرد خاصی هستند، اما این موارد بیشتر برای نیازهای تخصصی تر است.

۴. خلاصه

یوپی‌اس های پیشرفته تر می توانند ولتاژ را تنظیم کنند تا از آسیب رسیدن به تجهیزات در صورت خاموشی یا افزایش ولتاژ برق جلوگیری کند.
اکنون ما درک خوبی از اینکه چه قطعاتی برای ساخت یوپی‌اس استفاده می شود، داریم. این قطعات عبارتند از:
– باتری ها
– شارژر باطری
– معکوس کننده
– سوئیچ انتقال
سرانجام، می دانیم که یوپی‌اس آنلاین با تبدیل دوگانه بهترین کارآیی را دارد زیرا نیازی به سوئیچ انتقال ندارد چون منبع اصلی برق از طریق باتری ها تامین می کند!
امیدوارم از یادگیری در مورد سیستم های UPS، اینکه چرا ما از آنها استفاده می کنیم و برای چه استفاده می شوند لذت برده باشید.
در توسعه فناوری ادیب ، تیم متخصص ما آماده هستند تا به سوالات و بازخورد شما پاسخ دهند. ما دوست داریم پیشنهادات شما را در مورد موضوعاتی که می خواهید تیم ما پوشش دهد، بشنویم.
یک دوست، مشتری یا همکار دارید که بتواند از برخی از این اطلاعات استفاده کند؟

برای مشاهده منبع مقاله کلیک کنید